Dr. Kadriye BIYIKLI, kdryege@gmail.com
HEMŞİRELER; sağlık hizmetlerinin koruyucu, tedavi edici ve rahabilite edici tüm basamaklarında görev alan, büyüklü küçüklü neredeyse her sağlık kurumunda gördüğümüz hemşirelik mesleğinin değerli, özverili ve saygın mensupları. Sağlık adının geçtiği her alanda görev alırken belki görmezden geldiğimiz, belki gerektiği kadar önem vermediğimiz ve hatta belki de hak ettiği saygıyı göstermediğimiz hemşireler nasıl olur da sağlık turizminde kahraman olarak nitelendirilebilir?
Sağlık turizminin belki de en sevdiğim yönü çok sektörlü olması ve birlikte çalışmamız gereken paydaş sayımızın gün geçtikçe artmasdır. Sektöre dahil olan her meslek grubu kendi meslekleri özelinde sağlık turizminin gelişimine destek olmaktadır. Ben de bir hemşire olarak sağlık turizmini hemşire bakış açısı ve hemşirelik boyutu ile ele alıyor ve böylece sektöre katkı sunmayı amaçlıyorum. Bu kapsamda, yazılarımın hemşirelik ile bağlantılı olacağı aşikar.
Hepimizin bildiği gibi sağlık turizminin ana çıkış noktası maliyet. Sağlık turizminde hizmet veren daha fazla gelir etmeyi hedeflerken, hizmeti alan da daha uygun maliyette sağlık hizmeti arar. Ancak, bireyler gidecekleri ülkeyi, sağlık hizmeti almak istedikleri kurumu ve doktoru seçerken maliyet kadar hizmetin ve bakımın kalitesini de göz önünde bulundurur.
Hemşirelik bakım temelli bir meslektir. Araştırmalar, hemşirelik bakımı ile olumlu hasta çıktıları arasında ilişki olduğunu gösterir. Bakımın kalitesi arttıkça hasta memnuniyeti artmakta, kaliteli bakım hastaların hem tedaviye uyumlarını artırırken hem de iyileşme sürecine olumlu katkı sağlamaktadır. Sağlık turizmi kapsamında hizmet alan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin % 60-89 arasında farklılık gösterdiği söylenebilir. Kendilerini, farklı bir ülkede, çoğunlukla faklı bir dilin konuşulduğu ve kültürel anlamda farklı bir ortamda bulan hastaların tedaviye uyum sağlamaları ve daha kısa sürede iyileşmeleri hastanede kalış süresini kısaltacak ve ekonomik anlamda kurumun sağlık hizmet maliyetini düşürecektir.
Sağlık turizminin iştahı artıran ekonomik getirisi, daha fazla birey ve kurumun sektöre dahil olmasına sebep olmakta ve doğal olarak rekabet her geçen gün artmaktadır. Artan rekabet ortamında, sağlık kurumları için maliyetlerin kontrol altında tutulması, en iyi hizmetin minimum maliyetle sunulması ve tanıtım ve pazarlama açısından memnun hastanın yakınlarına aynı kurumu tavsiye etmesi önemli hale gelir.
Sağlık bakım kalitesine yönelik memnuniyet, hastaların hizmet almış olduğu kuruma bağlılığını artırır. Sağlık hizmetinden memnun olan hasta daha sonraki dönemlerde sağlık hizmeti almak için hem kendisi hem de yakınları için aynı kurumu tercih edebilmektedir. İstanbul ili sağlık turizmi swot analizi çalışmasında İstanbul’a gelen yaklaşık her dört hastadan birinin bir yakınının tavsiyesi üzerine İstanbul’daki hastaneyi seçtiğini belirtmesi dikkat çekici bir örnektir. Tam da bu noktada, hemşireler kaliteli hemşirelik bakımı ile sağlık turizmi kapsamında çalıştıkları kuruma ekonomik anlamda katkı sağlamış olmaktadır.
Bu yazımda, sağlıkla ilgili her alanda görev alabilen, varlığı ile sektöre önemli katkı sağlayan hemşireleri neden sağlık turizminin gizli kahramanları olarak gördüğümü belirtmeye çalıştım. Sağlık turizminde hemşireyi öne çıkaran ve çıkaracak olan verdiği hemşirelik bakımının kalitesidir. Bunun için de bakımın sadece kaliteli olması değil aynı zamanda kültüre duyarlı ve kültürel anlamda yeterli olması gerekmektedir. Peki. Kültüre duyarlı ve kültürel anlamda yeterli hemşirelik bakımı nedir? Bu soruların cevaplarının yer alacağı, sağlık turizmi ve kültürlerarası hemşirelik konusunu ele alacağım bir sonraki yazımda görüşmek üzere.
KAYNAKLAR
Çınar, İ. (2019). Hemşirelik ve sağlık ekonomisi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-75.
Bıyıklı, K. (2024, Mayıs). Hemşireliğin Geleceği: Sağlık Turizmi. Nuh Naci Yazgan Ulusal Sağlık Bilimleri Kongresi, Sözel Bildiri.